Oszustwa to według definicji szeroki zbiór działań nakierowanych na wyrządzenie szkody danej jednostce. Oszustwo jest ściśle powiązane z zyskiem osoby popełniającej to wykroczenie.

Krótka historia oszustwa

Analizując większość przypadków oszustw, można w łatwy sposób dojść do wniosku, że niemal większość z tych działań jest powiązana z chęcią szybkiego i łatwego wzbogacenia się. Od tysięcy lat pieniądze są dla człowieka jedną z najważniejszych wartości. Sprawia to, że w wyniku różnych pobudek, oszuści stosują kłamstwa mające przybliżyć ich do określonego celu, którym jest najczęściej przekazanie znacznych sum pieniędzy zupełnie obcym osobom.

Współczesny rozwój technologii, to oprócz zwiększenia poziomu bezpieczeństwa, niestety również więcej możliwości dla oszustów. Sieć internetowa i cyfrowe przetwarzanie pieniędzy niesie ze sobą ogromne ryzyko związane z działaniem oszustów. Jak się przed nimi ustrzec? Na co zwrócić uwagę, aby nie paść ofiarą oszustwa? Jak odzyskać pieniądze przelane na konto oszusta?

Jakich sztuczek używają oszuści?

Schemat działania większości oszustów jest bardzo podobny. Bazują na zaufaniu konsumentów i ofiar. Wykorzystują kłamstwo i z góry zaplanowane działanie, które w końcowym rozrachunku ma im umożliwić łatwe zdobycie dużej ilości pieniędzy.

Jeszcze kilka lat temu głośno było o oszustwach metodą „na wnuczka” lub „na policjanta”. Jednak świadomość społeczna jest na tyle duża, że współcześnie niewielki odsetek osób pada ofiarom przestępców korzystających z podobnych metod.

Oszustwa ewoluują wraz z rozwojem technologii. Dlatego do najpopularniejszych trików przestępców zalicza się obecnie wystawianie na aukcje internetowe przedmiotów o dużej wartości w okazyjnych cenach. Dokonując zapłaty z góry za pośrednictwem metod płatności błyskawicznych, ofiara mimo przekazania odpowiedniej sumy nigdy nie zobaczy obiecanego przedmiotu. Oszuści doskonale zdają sobie sprawę z tego, że zakupy internetowe w znacznym stopniu wyparły klasyczny sposób korzystania z tego sektora usług. Dlatego należy być szczególnie ostrożnym nabywając drogie przedmioty za pośrednictwem stron aukcyjnych.

Innym sposobem stosowanym przez oszustów są niebezpieczne linki wysyłane w wiadomościach e-mail. Otwierając odnośniki tego rodzaju i wpisując wrażliwe dane, niczego nieświadoma ofiara przekazuje przestępcom klucz do internetowego sejfu wypełnionego oszczędnościami odkładanymi przez całe życie.

Co zrobić w przypadku podejrzenia oszustwa?

W niektórych sytuacjach ofiara może z łatwością przewidzieć, że transakcja którą zaproponował jej anonimowy użytkownik sieci internetowej lub wiadomość SMS z linkiem to podejrzany zbieg wydarzeń. Co należy zrobić w takiej sytuacji?

Wszystko zależy od rodzaju oszustwa, które starano się popełnić lub popełniono. Oczywiście sprawę należy zgłosić na policję wraz ze wszelkimi dowodami, które mogą okazać się niezbędne do wszczęcia postępowania śledczego. Numery telefonów, adresy e-mail oraz konkretne rachunki bankowe pozwolą wyspecjalizowanym służbom na odnalezienie oszustów i postawienie ich przed sądem.

W przypadku podejrzenia utraty kontroli nad swoim kontem lub przekazania osobom trzecim zdjęć karty kredytowej lub debetowej, warto skontaktować się z odpowiednią infolinią w banku. Odzyskanie utraconych pieniędzy nie nastąpi od razu. Dędzie to jednak krok zbliżający odpowiednie organy do zakończenia tego niebezpiecznego procederu – oszustwom konkretnego typu pada bowiem najczęściej więcej niż jedna osoba.

Odzyskiwanie pieniędzy utraconych w wyniku oszustwa — czy jest możliwe?

Analiza najpopularniejszych trików to zaledwie teoria, ponieważ rzeczywistość wygląda najczęściej zupełnie inaczej. Jak odzyskać pieniądze utracone w wyniku oszustwa? W jaki sposób może pomóc to w tym funkcja chargeback?

Większość z banków internetowych i kart debetowych posiada usługę chargeback. Jest to procedura aktywowana w przypadku wystąpienia nieprawidłowości podczas dokonywania płatności internetowych. Chargeback można zastosować ściśle w określonych przypadkach, które wskazuje regulamin operatora.

Bardzo często zdarza się, że metody takie jak Blik lub przelew za pośrednictwem platformy PayPal uniemożliwia skorzystanie z chargebacku. Warto zatem dokonywać przemyślanych wyborów, decydując się na obracanie swoimi pieniędzmi w Internecie. Na aukcjach oszustów bardzo często są to jedyne sposoby możliwości dokonywania wpłat – jest to zrozumiałe, ponieważ potencjalna ofiara wybierając tę metodę najprawdopodobniej nigdy nie odzyska już swoich pieniędzy.

Jak ustrzec się przed oszustami w Internecie? Jak odzyskać pieniądze przelane na konto oszusta?

Wbrew pozorom uniknięcie oszustwa internetowego nie jest trudne. Wymaga jedynie stosowania się do kilku zasad, których przestrzeganie zapewnia szeroko pojęte bezpieczeństwo.

Oszustwa w Internecie opierają się bowiem najczęściej na sytuacji, podczas której niczego nieświadomy użytkownik podaje na nieznanych i niezabezpieczonych stronach swoje wrażliwe dane. Może to być numer karty, PESEL lub hasło do serwisu transakcyjnego.

Chcąc uniknąć tego typu oszustw w Internecie należy zapamiętać jedną żelazną zasadę – danymi tego rodzaju posługujemy się tylko na stronach internetowych, które są do nich przeznaczone. Inną również istotną zasadą jest unikanie korzystania z linków internetowych oraz odnośników, których pochodzenie jest nieznane. Znaczna część najnowszych oszustw w Internecie opiera się na konieczności dopłaty do paczki wysłanej do potencjalnej ofiary. Jest to oczywiste oszustwo, ponieważ przewoźnik nigdy nie prosi o konieczność uregulowania rachunku już po wysłaniu przesyłki. Jest to jeden z najpopularniejszych trików stosowanych przez oszustów z prostego powodu – częstotliwość korzystania z usług kurierów i zakupów internetowych zwiększa się każdego roku, co jest ściśle powiązane z ilością potencjalnych ofiar.

Kto jest szczególnie narażony na oszustwa w Internecie?

Każdy z nas może paść ofiarą oszustów internetowych. Jednak według danych przekrojowych osobami najbardziej narażonymi na wyłudzenia pieniędzy, są osoby po 40 roku życia. Wynika to z mniejszego doświadczenia takich osób z najnowocześniejszymi technologiami, co jest kolejnym pretekstem do oszustw obejmujących znaczne sumy pieniędzy.

Osoby po 65 roku życia cechują się natomiast większą nieporadnością związaną z wszelkimi działaniami banków, kupowaniem przedmiotów na aukcjach internetowych oraz przesadnym zaufaniem do obcych użytkowników Internetu. Osoby starsze najczęściej nie znają opcji chargeback, a także mają większe problemy z posługiwaniem się wiadomościami e-mai. To znacząco wpływa na zwiększenie problemów w odzyskiwaniu utraconych pieniędzy.

Co należy zrobić w przypadku oszustwa w Internecie?

Oszustwo w internecie
Źródło: Pixabay.com

Skoro wiadomo już, że najstarsza grupa społeczna jest szczególnie narażona na to, by paść ofiarą oszustwa internetowego, to warto zadać sobie pytanie jakie działania podjąć aby odzyskać utracone pieniądze?

Krok po kroku należy przeanalizować płatności dokonywane w ostatnim czasie na aukcjach w Internecie, a także przyjrzeć się podejrzanym wiadomościom e-mail otrzymanym w przeciągu kilku poprzedzających dni. Oszustwo w Internecie to nie tylko ryzyko jednorazowej utraty gotówki. To również możliwość cyklicznego wypływu dochodów.

Z tego powodu niezbędny jest kontakt z bankiem w celu zablokowania ścieżek, które mogą posłużyć oszustom do pozyskania kolejnych funduszy. W przypadku braku funkcji chargeback warto również poprosić o pomoc platformę internetową, która pełniła funkcje pośredniczącą między ofiarą a oszustami. Odzyskanie pieniędzy nie jest łatwe, natomiast zgłoszenie sprawy na policję to jedna z pierwszych czynności, które każda ofiara oszustwa powinna niezwłocznie wykonać.

Jak odzyskać pieniądze przelane na konto oszusta?

Oszustwo w Internecie niesie ze sobą ogromne ryzyko utraty, nie tylko tysięcy złotych, ale także zaufania do działań, których wykonywanie jest umożliwiane przez sieć internetową. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, jak odzyskać pieniądze przelane na konto oszusta.

Jest to najczęściej długotrwały i żmudny proces, który w najtrudniejszych przypadkach może trwać kilka lat. Z tego powodu warto zadbać o profilaktykę – rozwaga i brak zaufania do obcych osób w Internecie to podstawa bezpiecznego używania tego medium. Oszustwa w Internecie zdarzają się od momentu powstania międzynarodowej sieci – z upływem lat zmienia się jedynie charakter pewnych działań.

Jedno pozostaje niezmienne – wszystkie ukierunkowane są na pozbawienie ofiary znacznych funduszy. Korzystanie ze sprawdzonych stron internetowych, częste zmiany hasła oraz edukacja osób mniej doświadczonych w dziedzinie technologii to podstawa bezpiecznych zakupów i zapobiegnięcie ich niebezpiecznym konsekwencjom w przyszłości. Warto zapamiętać, że oszustwa w Internecie to niewielki odsetek tego, jakie opcje ma do zaoferowania ta międzynarodowa sieć. Analizując stosunek korzyści do szkód, można w łatwy sposób dojść do wniosku, że stanowi ona potencjalne miejsce do oszustwa. Jednak sposób w jaki ułatwia codzienne funkcjonowanie jest w końcowym rozrachunku bezcenny.

1 Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.